Si consultar a la ciutadania és un acte de "boicot", jo sóc un boicotejador

2010-03-05 19:30

En el darrer AbreraInfo, el PSC d'Abrera en l’espai que tenen els Grups Municipals del consistori, escriu sobre la variant de la C-55 dient  “estamos seguros que los partidos de la oposición intentaran boicotear dicho proceso, proponiendo algún tipo de referéndum. Ellos saben, igual que nosotros, que este tipo de propuestas es totalmente ilegal (…) El PSC de Abrera hace un llamamiento a los ciudadanos/as, para que no se les engañe con dichos planteamientos.”
Certament, és indignant que una agrupació d’un grup polític, com és l’Agrupació Socialista d’Abrera i també el Grup Municipal del PSC d’Abrera escriguin aquest tipus d’afirmacions l’any 2010, després de 30 anys d’Ajuntaments democràtics. Alguns viuen anclats al passat i no evolucionen.

Recordo que en el ple que vaig proposar al govern municipal que calia fer una consulta ciutadana sobre aquest tema, el portaveu socialista va dir que la proposta els semblava “curiosa”. I ara per rematar diuen que la iniciativa promoguda per la Plataforma en Defensa del Territori d’Abrera(PDTA), de recollida de signatures per fer una consulta ciutadana per saber la opinió de la ciutadania d’Abrera sobre el projecte de la variant de la C-55, és un “BOICOT”.

Ara bé, que ningú s’espanti. Som totalment conscients que la normativa actual no permet als ajuntaments preguntar sobre temes d’àmbit supramunicipal.
Ara bé, també és necessari recordar que el Govern de la Generalitat (EL PSC EN FORMA PART) va aprovar recentment en Consell de Govern el Projecte de llei de consultes populars per via de referèndum de Catalunya, una nova eina que permetrà el Govern, el Parlament, els ajuntaments i la ciutadania promoure consultes sobre qüestions de transcendència especial, tant en l’àmbit català con en l’àmbit municipal. Aquesta norma suposa un gran pas endavant en el foment de la qualitat democràtica i de la participació directa de la ciutadania en els assumptes públics.

El Govern ha elaborat aquest text gràcies a les competències que l’Estatut atorga a laGeneralitat en l’article 122, és a dir, la competència exclusiva en la convocatòria d’instruments de consultes populars a Catalunya i els seus municipis. D’aquesta manera s’aprofundeix en el desplegament de les noves competències estatutàries i, alhora, es dóna compliment al Pla del Govern d’Entesa i al mandat del Parlament de Catalunya. Les consultes populars per via de referèndum regulades per la nova Llei seran consultes en les que es farà una crida a la participació a tot el cens electoral i en les que es garantiran tots els registres formals i legals per tal de validar-les i establir-ne el resultat. Això és el que les diferenciarà de la resta de consultes populars, que són les derivades dels instruments de participación ciutadana, com les enquestes, els fòrums de debat o els consells de participació ciutadana (cal recordar que el PSC s’ha negat a crear consells de participació ciutadana.)
La nova Llei será, per tant, un instrument de foment de la participació ciutadana amb el qual es pretén un increment significatiu de la qualitat democràtica: preveu, per exemple, que la ciutadania pugui promoure consultes d’àmbit català mitjançant una recollida de signatures del 3% de la població. Aquestes consultes serien de caracter consultiu.

Per tant el PSC d’Abrera no ha de tenir por del resultat d’aquesta possible consulta que impulsa la PDTA i que d’aquí 3 mesos (quan acabi la recollida de signatures) será del tot vàlida, doncs la Llei de Consultes s’haura aprovat ja al Parlament.
I dic no hauria de tenir por el PSC, doncs tal i com diuen, el poble d’Abrera en el moment d’atorgar-los la majoria absoluta a les urnes el maig de 2007 ja votaven aquest projecte de variant de la C-55(que recordeu no apareix al seu programa electoral) i ells diuen que van anunciar en una publicació del PSC d’Abrera. Per tant el resultat d’aquesta consulta hauria de ser favorable als seus interessos. O potser no?

Està clar que el poble vol i necessita el pont de connexió entre els barris de l’altre banda del riu i el nucli urbà, ningú s’oposa a aquest pont. Tampoc Esquerra Republicana. Però aquest desitjat i necessari pont no pot construir-se a canvi d’una autovía que divideixi el territori, i que a la vegada que uneixen els barris i el nucli amb un pont, els separi amb una autovía entre els barris i el nucli urbà. Simlement és il.lògic i incoherent. I més si tenim en compte que aquest pont de connexió havia de ser a canvi del pas del 4t Cinturó pel terme d’Abrera.
És aquesta la por del PSC d’Abrera? És aquest el motiu de la negativa del PSC a voler consultar el poble d’Abrera? Realment tenen por que el poble d’Abrera digui NO a aquesta nova autovía, i quedi en evidencia la mala negociació duta a terme pels successius governs socialistes a Abrera, que no van saber negociar la construcción d’aquest pont i la supressió de la C-55 amb el pas del 4t Cinturó?

Què farà i que dirà el PSC d’Abrera quan el Parlament aprovi la Llei de consultes populars per via referéndum? Canviarà el seu discurs contrari a la iniciativa argumentant la il.legalitat segons la normativa actual i haurà de donar suport, donat que la normativa que està a punt de ser aprovada així ho regularà?

I no puc acabar sense demanar-vos que signeu en favor de la consulta ciutadana que promou la PDTA amb el suport de partits polítics i entitats ciutadanes d'Abrera. Si pel PSC d'Abrera, una iniciativa com aquesta és un "boicot", us animo doncs a ser "boicotejadors". Si per aquesta gent del PSC d'Abrera, ser democrata vol dir "boicot", doncs us animo a participar d'aquesta acció de boicot.
No podem renunciar, per més ximpleries que diguin, al nostre dret de ser consultats, al nostre dret d'iniciativa ciutadana!

 

(Aquest article és pot trobar al meu blog, i també ha estat publicat a www.baixllobregatdigital.cat